zaterdag 26 maart 2016

Haakpatroon: Rokje



Vorige week was ik op de Knit & Knot beurs in Tilburg waar ik 2 bollen mooie Ice Yarns kocht.

Ik ben op zoek geweest naar een leuk haakpatroon voor een kinderrokje, maar kon deze niet vinden. Ik vond een heleboel leuke patronen, maar bij allemaal was er wel iets waarom deze het niet werd.
Uiteindelijk ben ik zelf maar gaan puzzelen en proberen en er kwam een heel leuk rokje uit. Op Facebook werd er al naar het patroon gevraagd en die heb ik dan ook helemaal uitgewerkt. Veel foto's erbij en nu is het dan eindelijk klaar voor publicatie!



Haakpatroon rokje


Dit rokje kan voor elke maat en met elke dikte garen gemaakt worden. Het belangrijkste is een proeflapje om de maat te bepalen en onthouden dat het patroon bestaat uit een veelvoud van 4 steken. Het proeflapje is gehaakt via het versimpelde haakschema en is 12 steken breed. Meet de breedte van het proeflapje en de omtrek van het meisje waar het rokje voor is.


Bijvoorbeeld: de buikomtrek (net onder de navel waar de tailleband van een rokje of broek normaal zit) is 56 cm. Mijn proeflapje komt uit op 7 cm breed. 56 cm gedeeld door 7 is 8, dus ik moet 8 x 12 = 96 lossen opzetten. De lengte is het makkelijkste te bepalen door het rokje aan te passen.

Als het proeflapje te klein wordt om goed te kunnen meten (bijvoorbeeld omdat je met katoen en naald 3 haakt), haak dan het schema 2x, oftewel 24 lossen om te beginnen.



Maat 5 jaar (110/116)
Benodigdheden:
Garen naar keuze (in dit voorbeeld beide Ice Yarns Magic Glitz) met bijpassende haaknaald (voor mij nr 4)
Stopnaald
Bijpassend lint



Tailleband:
Maak een lossenketting in meervoud van 4, voor mijn maat 96 lossen. Sluiten met een hv



Toer 1: 1 losse, 1 v op dezelfde plaats als de losse, 1 v in elke losse, sluiten met een hv.

Toer 2: 3 lossen, 1 st in de volgende vaste, 1 st in elke vaste, sluiten met een hv



Toer 3: 1 losse, 1 v op dezelfde plaats als de losse, 1 v in elk st, sluiten met een hv
Toer 4-6: 1 losse, 1 v op dezelfde plaats als de losse, 1v in elke v, sluiten met een hv

Rokje:
Toer 7: 1 losse, 1 v op dezefde plaats als de losse, 1 v overslaan, 3 stokjes in volgende vaste, 1 v overslaan, 1 v in volgende v* herhaal van * tot* tot het einde van de ronde, sluiten met een hv.


Toer 8: 3 lossen, 1 st op dezelfde plaats als de lossen, * 1v in middelste stokje, 3 stokjes in v* herhaal van * tot * tot het einde van de ronde, 1 st in dezelfde steek als de lossen en eerste stokje, sluiten met een hv.


Herhaal deze 2 toeren totdat het rokje zo lang is dat het over de billen van het meisje vallen (bij mij was dat bij 15 cm of 12 toeren) eindig met een toer 8.

Volgende toer: 1 losse, 1 vaste op dezelfde plaats als de losse, *4 stokjes in vaste, 1 vaste in middelste stokje* herhaal van * tot * tot het einde van de toer, sluiten met een hv.


Volgende toer: 3 lossen, 1 stokje op dezelfde plaats als de losse *1 vaste tussen de 2 middelste stokjes, 4 stokjes in vaste* herhaal van * tot * tot het einde van de toer, 2 st in dezelfde steek als de lossen en eerste stokje, sluiten met een hv.


Herhaal deze 2 toeren in totaal 3 keer (6 toeren met 4 stokjes dus)

Volgende toer: 1 losse, 1 vaste op dezelfde plaats als de losse, *5 stokjes in vaste, 1 vaste in middelste stokje* herhaal van * tot * tot het einde van de toer, sluiten met een hv.

Volgende toer: 3 lossen, 2 stokje op dezelfde plaats als de losse *1 vaste in middelste stokje, 5 stokjes in vaste* herhaal van * tot * tot het einde van de toer, 2 st in dezelfde steek als de lossen en eerste stokje, sluiten met een hv.

Herhaal deze toeren 2 keer (4 toeren met 5 stokjes)

Roezelrandje
toer 1: 1 losse, 1 vaste in alle steken, sluiten met een hv
toer 2: 1 losse, 2 vaste in alle steken, sluiten met een hv
toer 3: 1 losse, 1 vaste in alle steken, sluiten met een hv
toer 4: 1 losse, 2 vaste in alle steken, sluiten met een hv

Werk de draadjes netjes weg, rijg een lintje door de stokjes bovenaan en klaar is je rokje!



Prinses draagt dit rokje met een legging en een shirtje in een effen kleur. Ik ben benieuwd wat jullie van dit patroon vinden. Dit is de eerste keer dat ik een patroon schrijf, dus als je foutjes tegenkomt, of iets is je niet duidelijk, mail me dan op piratenenprinses@gmail.com

4 opmerkingen:

  1. Hoi Nicole,

    Dit is een superleuk patroon voor een rokje! Ik heb er eentje voor mijn 4-jarige dochter gehaakt en ziet er fantastisch uit. Bedankt om dit te delen met iedereen. Ik kijk uit naar je andere projecten.

    Groetjes Sabrina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk patroon. Ga ik binnenkort eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het rokje vorig jaar gehaakt voor de dochter van een collega, in overloopgaren met een glitter (Action). Het was direct haar loevelingsrok en ze wilde er mee gaan slapen 🤭. Ik ga 'm nu voor de dochter van mn stagiaire haken. Prima patroon!

    BeantwoordenVerwijderen